Syns man inte, finns man inte och mÀts det inte sÄ Àr det heller inte viktigt. Absolut inte sant men samtidigt deviser som har sina poÀnger.
Nyckeltal för extern social hÄllbarhet
MÄnga tycker att det Àr svÄrt att mÀta den sociala dimensionen av hÄllbarhet. Att nyckeltalen pÄ utveckling Àr svÄrare att sÀtta och följa upp jÀmfört med den miljömÀssiga och ekonomiska hÄllbarheten. Kan vi hjÀlpas Ät att fylla pÄ med massa olika exempel?
Vi har kommit ganska lÄngt med att kvantifiera och kvalitetsidentifiera den interna sociala hÄllbarheten. AlltsÄ mÄngfald ur olika aspekter, frisk- och sjuktal, personalomsÀttning, index för medarbetarnöjdhet osv. Men hur mÀter vi den social hÄllbarhet externt. AlltsÄ den pÄverkan verksamheten har pÄ andra, samhÀllet eller vÀrlden.
För reseindustrin och besöksnÀringen finns t.ex.
đ Nöjdhet hos lokalbefolkningen med den besöksnĂ€ring och turism som finns
đ Andel av personalen som Ă€r del av lokalbefolkningen
đ Andel av kostnader som gĂ„r till lokala aktörer (leverantörer, föreningar etc)
đ Tid och pengar som resenĂ€rer spenderar pĂ„ resmĂ„let
Vilka fler nyckeltal har ni i era verksamheten oavsett om ni Àr ett företag, utvecklar en destination eller jobbar kommunalt/regionalt?
Jag taggar nÄgra jag tror kan ha tÀnkt kring detta men ser fram emot mÄngas fler exempel sÄ vi alla kan bli bÀttre pÄ att uppvÀrdera, mÀta och utveckla den externa sociala hÄllbarheten. Bring it!
LĂ€mna ett svar