đđŒ TvĂ„ dagar BarCamp med NĂ€tverket HĂ„llbar BesöksnĂ€ring. Vilken YNNEST att fĂ„ prata hĂ„llbarhet pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, vara i ett rum dĂ€r mĂ„nga kan mer Ă€n mig om frĂ„gorna, dĂ€r det finns en grundmurad övertygelse om att den enda vĂ€gen framĂ„t Ă€r den hĂ„llbarare.
Det hÀr Àr nÄgra av alla nyckelmeningar jag tar med mig frÄn dagarna.
đ VĂ„r ambition mĂ„ste vara att turism ska vara regenerativ, alltsĂ„ skapa vĂ€rde för platsen och ge tillbaka. Det handlar inte om att Ă„terstĂ€lla eller inte lĂ€mna avtryck. Vi ska göra avtryck, men det ska vara positiva. NĂ€ra och inte tĂ€ra.
đ ïž Företag och destinationer behöver inte inspiration, de behöver verktyg för att förĂ€ndra.
𫹠En del företag Àr rÀdda för att göra fel sÄ dÄ kommunicerar de inget om hÄllbarhet för att inte riskera att fÄ följdfrÄgor eller kritik.
đ„ Att hamna pĂ„ topp tio listor kan vara det vĂ€rsta som kan hĂ€nda en plats eller destination – det kan leda till lĂ„ngt mer turism Ă€n vad platsen klarar av.
đłAllemansrĂ€tten behöver börja hanteras som en skyldighet, annars kommer vi förlora den.
ă°ïž Sprida ut sĂ€song handlar om att jĂ€mna ut turistströmmar över Ă„ret, inte att det ska bli högtryck Ă„ret om.
đ BesöksnĂ€ringen har alla möjligheter att positionera sig och vĂ€va in hĂ„llbarhet i affĂ€ren.
đ Strategiskt och vad gĂ€ller politisk styrning av hĂ„llbar turism Ă€r Sverige lĂ„ngt efter grannlĂ€nder som Finland och Norge. Vi behöver politiker som ser potentialen i svensk besöksnĂ€ring. Jobbmotor, stolthet för Sverige, integration, landsbygdsutveckling. VĂ€rdena Ă€r mĂ„nga!
âŒïž Tack alla engagerade, skarpa, nyfikna och mĂ„lmedvetna mĂ€nniskor för tvĂ„ fantastiska dagar och extra tack till alla er som lagt tid pĂ„ att förbereda. Tack DjurgĂ„rden och de fantastiska stĂ€llen vi fĂ„tt inblick i.
đŁïž Vill du prata branschens potential, verktyg för förĂ€ndring, hur vi vĂ„gar kommunicera hĂ„llbarhet eller andra strategiska och operativa frĂ„gor för mer hĂ„llbar turism – hör av dig!
LĂ€mna ett svar