Intryck frÄn Barcamp 2023

đŸ’ƒđŸŒ TvĂ„ dagar BarCamp med NĂ€tverket HĂ„llbar BesöksnĂ€ring. Vilken YNNEST att fĂ„ prata hĂ„llbarhet pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, vara i ett rum dĂ€r mĂ„nga kan mer Ă€n mig om frĂ„gorna, dĂ€r det finns en grundmurad övertygelse om att den enda vĂ€gen framĂ„t Ă€r den hĂ„llbarare.

Det hÀr Àr nÄgra av alla nyckelmeningar jag tar med mig frÄn dagarna.

🌟 VĂ„r ambition mĂ„ste vara att turism ska vara regenerativ, alltsĂ„ skapa vĂ€rde för platsen och ge tillbaka. Det handlar inte om att Ă„terstĂ€lla eller inte lĂ€mna avtryck. Vi ska göra avtryck, men det ska vara positiva. NĂ€ra och inte tĂ€ra.

đŸ› ïž Företag och destinationer behöver inte inspiration, de behöver verktyg för att förĂ€ndra.

đŸ«ą En del företag Ă€r rĂ€dda för att göra fel sĂ„ dĂ„ kommunicerar de inget om hĂ„llbarhet för att inte riskera att fĂ„ följdfrĂ„gor eller kritik.

đŸ’„ Att hamna pĂ„ topp tio listor kan vara det vĂ€rsta som kan hĂ€nda en plats eller destination – det kan leda till lĂ„ngt mer turism Ă€n vad platsen klarar av.

🌳AllemansrĂ€tten behöver börja hanteras som en skyldighet, annars kommer vi förlora den.

ă€°ïž Sprida ut sĂ€song handlar om att jĂ€mna ut turistströmmar över Ă„ret, inte att det ska bli högtryck Ă„ret om.

💎 BesöksnĂ€ringen har alla möjligheter att positionera sig och vĂ€va in hĂ„llbarhet i affĂ€ren.

📌 Strategiskt och vad gĂ€ller politisk styrning av hĂ„llbar turism Ă€r Sverige lĂ„ngt efter grannlĂ€nder som Finland och Norge. Vi behöver politiker som ser potentialen i svensk besöksnĂ€ring. Jobbmotor, stolthet för Sverige, integration, landsbygdsutveckling. VĂ€rdena Ă€r mĂ„nga!

‌ Tack alla engagerade, skarpa, nyfikna och mĂ„lmedvetna mĂ€nniskor för tvĂ„ fantastiska dagar och extra tack till alla er som lagt tid pĂ„ att förbereda. Tack DjurgĂ„rden och de fantastiska stĂ€llen vi fĂ„tt inblick i.

đŸ—Łïž Vill du prata branschens potential, verktyg för förĂ€ndring, hur vi vĂ„gar kommunicera hĂ„llbarhet eller andra strategiska och operativa frĂ„gor för mer hĂ„llbar turism – hör av dig!

  • En strategi Ă€r inte bĂ€ttre Ă€n dess implementering!

    En strategi Àr inte bÀttre Àn dess implementering!

    Jag har precis slutfört fyra workshops pĂ„ uppdrag av Visit Halland för att tillsammans med deras kommunala destinationer pĂ„börja implementeringen av den hĂ„llbarhetsplan som tagits fram. En plan som ska bidra till att Halland ska vara den bĂ€sta livsplatsen. Jag har gett kunskap, metoder, processledning och sist men inte minst metaforer. Deltagarna har pĂ„börjat den…

    LĂ€s mer

  • SPAIN TALKS in STOCKHOLM

    SPAIN TALKS in STOCKHOLM

    What a honor to moderate this event. This is (some of) my conclusions 🌍 Spain’s tourism is focusing much more on sustainability than I realized. It is smart and brave of Tourspain to host this. Thank you Milagros Montes for giving me the opportunity to learn so much about Spain! 📱 Strategic marketing to shift…

    LĂ€s mer

  • Barcamp 2024

    Barcamp 2024

    Det hĂ€r tar jag med mig frĂ„n tvĂ„ maxade dagar, en liten recap för den som missade ⚡ Kraften. KĂ€nslan av att fĂ„ vara i ett rum dĂ€r alla förstĂ„r en. DĂ€r det hĂ„llbara kan förenklas utan att trivialiseras. DĂ€r hĂ„llbarhet kan fĂ„ vara komplext och begripligt samtidigt. KĂ€nslan i kraften av att vi ju…

    LĂ€s mer


Kommentarer

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *