Det är omfattande protester på Kanarieöarna. Lokalbefolkningen vill att politikerna skapar en bättre balans så det blir bra för både turister och lokalbefolkningen. De är kritiska till Airbnb och Booking som driver upp orimliga bostadspriser och upprörda över de stora nya hotellkomplex som ska byggas på Teneriffa där en ny badort ska växa fram.
Det är turismindustrins ansvar att samtala med lokalbefolkningen
Det här är skälet till att jag menar att lokalbefolkningen måste vara en intressent/stakeholder för de stora charterbolagen som jag påpekade när jag kommenterade Nordic Leisure Travel Group AB (Ving) hållbarhetsrapport för några månader sedan. Där saknas lokalbefolkningen och civilsamhället som aktörer som de anser mest väsentliga att lyssna in och föra dialog med. Om det sedan länge funnits en respektfull och inlyssnande dialog hade vi med stor sannolikhet inte varit här. Obs gäller såklart inte bara Ving utan alla aktörer i branschen.
Att som företag eller bransch inte vara accepterad och uppskattad bland lokalbefolkningen behöver hanteras i en riskmatris och tas på största allvar, vad har annars turism för existensberättigande?
Har du fler tankar om del-lösningar på den här problematiken?
Jag har själv engagerat mig i den ideella världen hela mitt liv så hur organiserade dialoger kan föras, hur rätt målgrupper identifieras och hur vi kan få fatt på det där ”vanliga folket” är bland det mest naturliga som finns för mig. Hook me up om du är en aktör i turismbranschen eller besöksnäringen och vill prata mer om detta.
Lämna ett svar