Jag känner att vi behöver prata om varför så många låter bli att kommunicera det hållbarhetsarbete som görs. Det är ett problem och en outnyttjad potential.
Vad är Greenhushing?
Att underdriva eller underkommunicera sin hållbarhet. Motsatsen till greenwashing
När det greenhushas får vi en snedvriden bild av
🔸Vad hållbarhet är, bredden, djupet, variationen
🔸Vem som är hållbar, typer av aktörer och verksamheter
🔸Hur hållbarheten går, utveckling, förbättringar, satsningar
Det som behövs är
🔹Säga det som görs, göra det som sägs. Varken mer eller mindre
🔹Mindre ängslighet, mer självförtroendet
🔹Strategier för att hantera följdfrågor och kritik som går ut på att ge svar på tal och sträcka på sig, inte backa och ducka
🌟Igår besökte jag Gripsholms värdshus i Mariefred som är en av många(!) som greenhushar och underkommunicerar sin hållbarhet. De värnar det svenska kulturarvet, bidrar till den lokala ekonomin, är en aktiv part i samarbeten och platsutveckling. De kommunicerar inte detta i rättvisande omfattning. De är en otroligt viktig och bidragande aktör i Sörmland. En pärla att besöka som jag är stolt över i mitt närområde.
Vad kan vi göra för att minska greenhushing i besöksnäringen?
➡️Alla ni som erbjuder hållbara upplevelser (få saker är helt hållbara men där ni har en strävan, utveckling, delar som är hållbara) berätta om det! Håll inte tillbaka, låt inte mer ohållbara aktörer framställas som bättre än vad de är för att ni inte väljer att kliva fram.
🙋🏼♀️Är ni osäkra på vad som ”duger” att kommunicera eller hur det kan göras på ett rättvisande sätt – hör av dig så bollar vi!
❓Vad är din bild av greenhusing? Ägnar ni er åt det? Ser du exempel på det bland företag/destinationer du möter?
Lämna ett svar