Attraktiva platser med destinations- och platsutveckling
Skapa attraktiva platser
Att skapa attraktiva platser är att jobba med både destinations- och platsutveckling och handlar ytterst om att bli vald av besökare och boende.
Hållbara besöksmål ger generellt sätt ett större, starkare och mer genuin upplevelse som dessutom för många resenärer ger en bra känsla i magen. Varje plats har sina unika gränser för när turismen gynnar och utvecklar och när den antingen är för liten för att kunna bidra till stads- och landsbygdsutveckling eller är för stor så att den skadar, stör och förstör för natur, djur och befolkning.
Destinations- och platsutveckling
Destinationsutveckling och platsutveckling kan gå hand i hand. Där det är trevligt att bo är det ofta också trevligt att besöka. Däremot är inte det omvända givet. Det finns många exempel där resmål och platser är intressanta och härliga att besöka men inte lika lockande att bo på. Inte minst pga den effekt turism kan ha på platsen och de som bor där om turismen inte sköts.
För att skapa hållbar destinationsutveckling krävs platsutvecklings så att människor också vill bo på den plats de jobbar inom besöksnäringen. Och för att skapa hållbar platsutveckling krävs det att destinationen utvecklas på ett hållbart sätt så att den både är tillgänglig och en tillgång för de som bor, lever och verkar på platsen.
Besökare kan bli bofasta
Ytterst handlar både destinations- och platsutveckling om att skapa attraktiva platser som människor vill besöka, komma tillbaka till och till slut vilja vi bli bofast på.
Destinationsutveckling måste därför alltid utgå från att skapa bra förutsättningar för befintliga (och potentiella) boende att trivas.
Hållbar besöksnäring
Besöksnäring är ett brett begrepp som innefattar alla som på ett eller annat sätt tar emot besökare där platsen är central för själva upplevelsen. Det kan vara gäster till ett enmansföretag inom naturturism, matbaserade upplevelser eller en större hotellkedja. De kan besöka ett evenemang, en konferens eller en nöjespark, oavsett årstid.
Till svensk besöksnäring angränsar också främjarorganisationer, kommuner, regioner och staten som på ett eller annat sätt påverkar hur upplevelser och resor till och inom Sverige utvecklas.